QUICK MEMORIZATION STRATEGIES FOR HIJAIYAH LETTERS AT TPA ALKAMIL IN POSO

STRATEGI MENGHAFAL CEPAT HURUF HIJAIYAH DI TPA ALKAMIL POSO

Authors

  • Sabaruddin Sekolah Tinggi Agama Islam Al-Ikhlas Poso, Indonesia
  • Waqiah Mujayyad Sekolah Tinggi Agama Islam Al-Ikhlas Poso

Keywords:

Hijaiyah letters, memorization strategies, Islamic education, TPA Alkamil, multisensory learning

Abstract

This article explores the implementation of quick memorization strategies for Hijaiyah letters at TPA Alkamil in Poso. The study identifies innovative pedagogical approaches that enhance children's ability to recognize and memorize Arabic letters efficiently. Through systematic observation and analysis, this research documents specific mnemonic techniques, visual aids, and gamification methods that have proven effective in the local con-text. The findings indicate that multisensory learning approaches signifi-cantly improve retention rates among students aged 5-12 years. Addition-ally, the integration of local cultural elements into teaching materials demonstrates enhanced student engagement and accelerated learning outcomes. This article contributes practical insights for Islamic education practitioners seeking to optimize Quranic literacy instruction in similar edu-cational settings throughout Indonesia.

References

Asrori, M., & Ahsanuddin, M. (2020). Pengembangan media pem-belajaran huruf Hijaiyah berbasis multimedia interaktif untuk meningkatkan kemampuan mengenal huruf arab. Jurnal Pen-didikan Islam Indonesia, 5(1), 1-15.

Fauziah, N., & Ahmad, S. (2021). Modifikasi metode Baghdadiyah untuk percepatan pengenalan huruf Hijaiyah pada siswa TPA. Jurnal Studi Pendidikan Islam, 4(2), 167-182.

Fatoni, A., & Suryawan, I. (2023). Integrasi teknologi dalam pembela-jaran Al-Qur'an: Studi implementasi aplikasi digital pada TPA di Indonesia. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(1), 45-62.

Hafid, A. (2019). Perkembangan pendidikan agama Islam di Sulawe-si Tengah: Tantangan dan peluang. Jurnal Ilmiah Didaktika, 19(2), 247-265.

Hamid, M., & Jalaluddin, N. (2022). Efektivitas pendekatan pembela-jaran kolaboratif dalam meningkatkan kemampuan baca tulis Al-Qur'an. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(1), 87-103.

Hasanah, U. (2019). Pendekatan multisensori dalam pembelajaran Al-Qur'an untuk anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 1-14.

Hidayat, R., Rohman, A., & Wahid, A. (2020). Penerapan prinsip gamifikasi dalam pembelajaran huruf Hijaiyah: Studi kasus di TPQ Nurul Iman. Jurnal Teknologi Pendidikan Islam, 3(2), 125-142.

Muslimin, A. (2022). Urgensi pembelajaran huruf Hijaiyah dalam pembentukan identitas keagamaan anak Muslim. Jurnal Tarbi-yah Islamiyah, 7(1), 32-48.

Mulyani, S., & Syafrudin, T. (2023). Pendekatan sains kognitif dalam pembelajaran Al-Qur'an: Implikasi untuk pengajaran huruf Hi-jaiyah. Jurnal Neurosains dan Pendidikan, 2(1), 15-30.

Mustofa, Z., & Rahayu, S. (2020). Personalisasi jalur pembelajaran dalam pengenalan huruf Hijaiyah: Pendekatan berbasis kom-petensi. Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 213-230.

Nurhayati, E. (2021). Kontekstualisasi materi pembelajaran Qurani dalam budaya lokal: Studi kasus di lembaga pendidikan Islam Indonesia timur. Jurnal Studi Islam, 12(2), 178-195.

Rahmawati, L., & Dzulkifli, M. (2021). Integrasi unsur musikal dalam pembelajaran huruf Hijaiyah: Analisis pengaruhnya terhadap daya ingat siswa. Jurnal Pendidikan Seni, 6(1), 74-89.

Rosyid, M. Z., Mustajab, & Aminuddin, F. (2021). Taman Pendidikan Al-Qur'an: Sejarah, peran, dan perkembangannya di Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 6(1), 85-99.

Wahyuni, S., & Baroroh, K. (2022). Teknik mnemonic dalam pem-belajaran huruf Hijaiyah: Pengembangan dan implementasi. Jurnal Pedagogik, 9(1), 112-129.

Wirdanengsih, S. (2020). Problematika pembelajaran baca tulis Al-Qur'an pada anak Indonesia: Tantangan linguistik dan solusi pedagogis. Jurnal Studi Al-Qur'an, 16(1), 45-62.

Zainuddin, A., & Marsono, P. (2021). Integrasi unsur budaya lokal dalam pembelajaran Al-Qur'an: Studi kasus di tiga provinsi In-donesia. Jurnal Pendidikan Multikultural, 5(2), 143-158.

Downloads

Published

2025-04-27

How to Cite

Sabaruddin, & Mujayyad, W. (2025). QUICK MEMORIZATION STRATEGIES FOR HIJAIYAH LETTERS AT TPA ALKAMIL IN POSO: STRATEGI MENGHAFAL CEPAT HURUF HIJAIYAH DI TPA ALKAMIL POSO. MUKHLISAN : Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 2(1), 86–94. Retrieved from https://jurnallppm.iaiasadiyah.ac.id/index.php/mukhlisan/article/view/323

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.